Vitale lokalsamfunn i Tvedestrand - Stedsutvikling gjennom medvirkning og innbyggerdialog

Tvedestrand kommune har fått 125.000,- i stedsutviklingsmidler fra fylkeskommunen og setter nå i gang med gjestebud, hvor en arbeidsgruppe på 5 politikere (og kulturrådgiver Anette Pedersen) jobber med å rekruttere verter.

Gjestebud skal være gjennomført innen 10. april, mer informasjon følger:

Gjestebud – Info til verter

Tvedestrand kommune ønsker å benytte gjestebud som medvirkningsmetode (PDF, 628 kB) i forbindelse med mulighetsstudien for vitale lokalsamfunn i distriktene.

I 2015 og 2018 ble det gjennomført gjestebud i forbindelse med Byløftprosjektene og vi ønsker å bygge videre på de gode erfaringene vi gjorde oss da. Vi opplevde et stort engasjement og håper at vi også denne gangen oppnår bred involvering. Noen av innspillene fra tidligere har blitt realisert gjennom konkrete tiltak. Andre innspill jobber vi fortsatt med å realligere mens andre igjen ennå ligger på ide- og mulighetsstudiet uten konkrete planer for utvikling.

Hvordan gjennomføre et gjestebud?

Det er opp til gjestebudverten selv å bestemme hvordan det enkelte gjestebudet gjennom-føres. Vedkommende står fritt til å finne tid, sted og anledning for gjestebudet sitt.

Vi anbefaler imidlertid at det maksimalt inviteres 8 personer til gjestebudet, og at møtet normalt ikke strekker seg over mer enn 2 timer. Verten har ansvaret for planlegging og gjennomføring av møtet, samt å gi en enkel, skriftlig tilbakemelding til prosjektet.

Erfaringer, både fra andre kommuner og fra tidligere runder med gjestebud i Tvedestrand, viser stor kreativitet i forhold til den praktiske gjennomføring av de ulike gjestebud.

Det ble for eksempel invitert til kaffe hjemme i egen stue, andre tok turen på kafe, noen hadde gjestebud i forlengelse av et styremøte, noen på båt og andre igjen på tur i skogen. Gjestebud kan gjennomføres på dagtid eller kveldstid. På hverdager eller i en helg – alt avhengig av hva som passer best for vert og gjester.

Tilbakemelding og frister:

Skriftlig tilbakemelding sendes til: postmottak@tvedestrand.kommune.no
Merkes: Gjestebud. Vitale lokalsamfunn.

Tilbakemeldingen skal inneholde:

1. Navn på gjestebudvert
2. Antall gjester
3. Kortfattet, skriftlig referat/notat.

Gjestebudet skal gjennomføres innen 10.04 og tilbakemelding sendes til kommunen etterfølgende dog senest: 20.04.

Spørsmål i forbindelse med gjestebudmetoden kan rettes til vedkommende som kontaktet deg eller kulturrådgiver Anette Pedersen. 916 02 171.

Oppfølging av gjestebud:

Tilbakemeldingene fra gjestebudene vil bli oppsummert og diskutert i et fellesmøte med verter og politikkere i etterkant. Det er pr. dags dato ikke mulig å si sikkert hvordan vi tar gjestebudene og resultatene derfra videre. Det avhenger bl.a. av resultatenes art og omfang. Gjestebudvertene blir med på å vurdere hvordan vi skal håndtere og prioritere innspillene utover i mulighetsstudiet.

Gjestebud i distriktene – Bakgrunn:

Det skal gjennomføres en mulighetsstudie i distriktene. Studiet har fått navnet: Vitale lokal-samfunn i Tvedestrand.
I kommuneplanens samfunnsdel ligger det en del mål og føringer rundt det å utvikle/ styrke gode lokalsamfunn i hele kommunen, og det skal aller helst foregå ved å involvere de det gjelder, nemlig innbyggerne.
Målet med mulighetsstudien er å få i gang prosesser som kan bidra til å styrke og videreutvikle de mange lokalsamfunnene som finnes i kommunen. Dette bør gjøres gjennom samskaping og involverende prosesser.

Kort om samskaping:

Samskaping er en måte å samarbeide på, som krever felles vilje til å finne nye løsninger på kjente problemstillinger. Det krever risikovillighet og mot, samt lysten til rent faktisk å ville finne på løsninger, som rekker utover den måten, den enkelte organisasjon gjør tingene på i dag.

Ved samskaping ønsker partene å definere både formål og løsninger på en problemstilling på tvers av organisasjonsgrensene. Ved samskaping må både politikere og administrasjon, så vel som frivillige organisasjoner og ressurspersoner, være villige til å strekke seg langt, avgi innflytelse og jobbe på nye måter.

I Tvedestrand er det nedsatt en tverrpolitisk prosjektgruppe som gjennom gjestebud og samskaping ønsker å få innspill på hvordan vi får vitalisert lokalsamfunnene våre i fellesskap og da gjerne på bakgrunn av diskusjoner rundt tema som:

• Sosiale arenaer og lokale møteplasser.
  • Omdømme og attraktivitet
  • Bolig og bosettelse, inkludert tanker om hva som skal til for å oppnå økt tilflytting
  • Bedrifter og næringsetablering
  • Folkehelse og rekreasjon – hva betyr det for dere og hvordan kan vi styrke områdene

Hvordan kan vi styrke det vi har, utvikle nye satsinger og finne innovative løsninger på kjente utfordringer?

Kontaktpersoner Vitale lokalsamfunn i Tvedestrand
Navn Telefonnummer