Oppdatering fra kriseledelsen 09.12.21

Viktige punkter etter regjeringens nye koronatiltak.

Hovedbudskapet er at alle må begrense sosial kontakt og ta ansvar for å bruke munnbind der man ikke kan holde en meter til andre utover dem i husstanden og tilsvarende nære.

Man må fortsette med håndvask og hostehygiene, teste seg ved nyoppståtte luftveissymptomer, holde seg hjemme når man er syk og varsle sine nærkontakter om man får påvist covid-19.

Det er forsøkt å skåne barn og unge i første omgang, de skal i størst mulig grad fortsette på skole og barnehage uten avstandsbegrensning og andre tiltak. Trafikklysmodellen er tilbake og kan nyttes om det blir mye smitte lokalt. Fritidsaktiviteter til barn og unge skal også gå så normalt som mulig, men med kun nødvendig antall voksne til stede.

Når det gjelder utlån/utleie av kommunale lokaler er dette nå kun til intern virksomhet. Haller og garderoder innenfor de nasjonale reglene og anbefalinger. Nye nasjonale smitteverntiltak for å beholde kontrollen - regjeringen.no

Gitt smittesituasjonen i Agder har kommunelegene øst i Agder blitt enig om å sterkt fraråde kultur og idrettsarrangementer for barn og unge på tvers av kommunegrensene i 4 kommende uker.

Målet er å bremse smitteveksten og å hindre at kapasiteten i helsetjenesten kommunalt og i spesialisthelsetjenesten ikke blir overbelastet.

Det er begrenset med tilgang på selvtester i kommunen og Norge, så disse må i tiden fremover gå til de som trenger dem mest. Det vil si hustandsmedlemmer og tilsvarende nære som tester seg ut av karantene, uvaksinerte/delvaksinerte nærkontakter og dem med nyoppståtte luftveissymptomer. Minner om at teststasjonen både tar hurtigtester og PCR tester gratis, en PCR test er mer sikker og vil kunne påvise smitte tidligere enn en hurtigtest, men det tar 1-2 dager før man får svar.

Regler for test, smittesporing, isolasjon og smitte videreføres i stor grad uendret, men med ekstra tiltak der omikron mistenkes. Når det er smitte i en husstand oppfordres husstandsmedlemmene å være ekstra nøye med å begrense sosial kontakt utover hjem og jobb/skole gitt at man følger føringene knyttet til karantene og test. Se på helsenorge.no, fhi.no eller kommunens hjemmeside for mer informasjon.

Man antar at omikron i løpet kort tid vil være dominerende, og målet er å bremse dette så godt man kan. Dette fordi omikron smitter raskt, og man vil forvente at mange i helsevesenet blir smittet, og man får kapasitetsproblemer knyttet til bemanning samtidig som det trolig blir økt pågang med pasienter og innleggelser. Dertil vet man ikke så mye om hvordan omikron vil arte seg på vår befolkning.

De som blir syke og selv vet de har vært på reise i land med økt risiko eller vært i kontakt med andre som nylig har vært det, er det viktig at de tar en PCR-test straks og informerer dem som tar dette omkring dette – så laboratoriet vet det ved analyse.