Ønske om leietakere til Skottevik-eiendommen

Tvedestrand kommune eier en eiendom gnr 10 bnr 1 i Skottevik på grensen mot Arendal kommune. Eiendommen ligger sjønært til med egen brygge, og et gammelt jorde mellom bebyggelsen og sjøen. Adkomst skjer via bilvei med bom frem til parkeringsplass, hvor kommunen har to parkeringsplasser. Det er ca 500 meter å gå frem til husene. Eiendommen er på totalt 319 daa.

Kartutsnitt - Skottevik - Klikk for stort bildeKartutsnitt - SkottevikKommunen vurderer nå å leie ut eiendommen på åremål til lag og foreninger i kommunen/ regionen som kan bidra til å holde eiendommen i god stand. Leien kan bestå av dugnadsinnsats for å få eiendommen tilbakeført til slik det har vært. I første omgang vil eiendommen bli leid ut for ett år.

Aktuell dugnadsinnsats vil være knyttet til maling, vasking, hogst av trær og tilbakeføring av jordet til jorde/slåttemark/plenareal. Det vil også være aktuelt med noen enkle snekkeroppgaver.

Bebyggelsen på eiendommen består av et hovedhus fra 1988 med grunnflate på 65 m2. I huset er det en kjeller som er brukt som lagerrom. Første etasje inneholder stue/allrom og kjøkken i åpen løsning, samt gang, vindfang og vedbod. Andre etasje inneholder to store og to små soverom.

Det er to små lagerrom som ligger i tilknytning til hovedhuset med samme terasse på totalt ca 8 m2.

Hovedhuset er i rimelig god teknisk stand men det er behov for maling/ vask og tak bør vaskes/ renses for mose.

I tillegg er det en gammel potetkjeller som har vært brukt til lager. Lagerbygget er på ca 25 m2.

Det er en liten utedo til eiendommen.

Det er ikke vann til eiendommen i dag, men det ligger muligheter for dette. Det er ikke avløp til eiendommen.

Eiendommen har vært brukt av skolene i Tvedestrand frem til ca 2005. Etter dette har eiendommen ligget uten bruk, og området bærer derfor preg av dette. Dette gjelder både bygninger og utvendige forhold.

Eiendommen er statlig sikret friluftsområde. Eiendommen vil derfor være åpen for allmennhetens bruk.

Hvis det er flere interessenter vil kommunen legge vekt på følgende når man skal velge aktør.

• Leietakers tilrettelegging for allmennhetens bruk av eiendommen
  • Andelen barn og unge
  • Hva som kan tilbys av dugnadsinnsats for å gi eiendommen et løft

Kommunen ønsker å komme i kontakt med aktuelle brukere til eiendommen. Avtale om leiepris/ dugnadsinnsats må avklares med aktuelle brukere ut fra kapasitet og egne ønsker.

Aktuelle leietakere kan sende en henvendelse til Tvedestrand kommune innen 10. juni: post@tvedestrand.kommune.no, der det må opplyses om følgende:

Navn på lag/forening:

Tiltenkt bruk:

Antall medlemmer totalt og antall medlemmer under 18 år:

Kommunen legger opp til en rask avklaring etter 10. juni slik at eiendommen kan tas i bruk i sommer.

Mer teknisk informasjon finner du her:

Tegninger - hovedhus (PDF, 2 MB)

Enkel tilstandsrapport (PDF, 458 kB)

Kontakt Martin Due-Tønnessen for evt. besiktning av eiendommen.

E-post: martin.due-tonnessen@tvedestrand.kommune.no

Tlf : 906 18 528