Ønske om brukere til Skottevik

Tvedestrand kommune eier eiendommen Skottevik gnr 10 bnr 1 på 310 daa ved sjøen på grensen mot
Arendal.

Eiendommen ble tidligere brukt av Tvedestrand barneskole som turmål og aktivitetsområde, men eiendommen har de siste årene stort sett ligget ubrukt. Bygningsmassen består av et hovedhus på 65 m2 grunnflate. Bygget har kjeller som kan brukes til lager. Første etasje har gang, stue og kjøkken, mens andre etasje har tre soverom. I tillegg er det en gammel potetkjeller på ca 12 m2 som brukes som lager. Det er ikke innlagt vann og avløp, men det er en liten utedo. Adkomst skjer via egen brygge eller bomveg hvor man må gå 500 meter på sti/traktorveg.

I 2022 ble eiendommen tatt i bruk av en organisasjon etter at kommunen gjorde en aktiv jobb for å få inn aktuelle brukere. Organisasjonen gjorde en vesentlig innsats for å få tatt igjen forsømt vedlikehold både utendørs og innendørs. Deres ønsker for stedet er å investere i eiendommen for å legge til rette for sitt videre arbeid med barn og unge, men de ønsker da en langsiktig avtale.

Før man går inn i en langsiktig avtale ønsker kommunestyret å avklare om det er andre aktuelle brukere av området med tanke på kortsiktig eller langsiktig bruk.

Hele eiendommen er et statlig sikret friluftsområde. Aktuell bruk av eiendommen må derfor ikke gå på bekostning av allmennhetens tilgang til friluftsområdene. Kommunen ønsker primært at leien betales gjennom  tilretteleggingstiltak for allmennheten.

Aktuelle brukere bes ta kontakt med kommunen på post@tvedestrand.kommune.no innen 12. mars.

Hvis man ønsker å se på eiendommen kan man ta kontakt med Martin Due-Tønnessen på mail martin.due-tonnessen@tvedestrand.kommune.no.