Om eFaktura og Vipps

Har du plutselig fått faktura fra Tvedestrand kommune som eFaktura eller faktura i Vipps?

Eller kanskje du savner en faktura du mener skulle ha kommet?

Noen kunder lurer på hvorfor de plutselig har fått eFaktura eller faktura i Vipps uten å vite at de har bestilt det. Svaret finner du i din nettbank eller Vipps.

«Ja takk til alle»:

I din nettbank kan du sjekke om du har opprettet det som heter «Ja takk til alle», da får du eFaktura fra alle som kan sende det til deg. Tvedestrand kommune sender deg eFaktura dersom du har opprettet dette.

Vipps:

I din Vipps finnes det 3 knapper under «Profil – Regninger og eFaktura». Hvis en eller flere av disse er påslått vil du også motta eFaktura eller faktura i Vipps fra Tvedestrand kommune.

Hjelp:

Vi får henvendelser fra noen kunder som har fått opprettet eFaktura-avtaler de mener de ikke selv har bestilt. Det er dessverre ikke noe Tvedestrand kommune kan ordne for deg som kunde, men innstillinger du selv må endre i nettbank eller Vipps.

Vi har vært i kontakt med vår bankforbindelse og de sier at deres kunder er velkommen til å ta kontakt og de skal få svar på hva som er opprettet av avtaler. Vi er sikre på at alle andre banker også gir denne informasjonen til sine kunder.

Konsekvenser for fakturamottaker:

Innstillingene i nettbank eller Vipps følger den personen som står som fakturamottaker i Tvedestrand kommune og dennes personnummer. Eksempler:

• Dersom den ene parten i en husstand har navnet på fakturaen fra oss mens det er den andre parten som tidligere har opprettet eFaktura, vil man nå kunne oppleve at endringer som er gjort i bank eller Vipps til den som står som fakturamottaker vil påvirke hvordan man heretter mottar fakturaen. Den som står som fakturamottaker er den får fakturaen som eFaktura.
  • Vi har kunder som sier de ikke har opprettet noe i sin bank, men når vi sjekker med Nets så er det aktivert det som heter «Ja takk til alle». Dette kan i noen tilfeller være opprettet ubevisst, men det klarer ikke vi å se. Noen velger også dette alternativet helt bevisst.
  • Det kan hende du mottar en purring på en faktura du ikke har sett eller oppdaget fordi du ikke har vært klar over din eFaktura eller faktura i Vipps. Vi vet ikke at grunnen til at fakturaen ikke er betalt er at den har havnet hos deg som eFaktura du ikke var klar over, og dermed går det dessverre ut en purring fra vårt system.

Videre:

«Ja takk til alle» er kommet for å bli ifølge bankene, og dette vil også etter hvert være den eneste måten man oppretter eFaktura på.

Vi minner alle på å være klar over og bevisste på hva man oppretter i sin nettbank og Vipps, men det er helt klart en fordel med eFaktura som kommer rett inn i din bank fremfor faktura tilsendt i papir. Vi anbefaler også avtalegiro som gjør at fakturaen blir trukket på forfallsdato.

Du er velkommen til å ta kontakt med Beate Olsen Søraker i økonomiavdelingen der du skal få svar på det vi vet og ser av måten vi sender deg faktura på. Men det er banken din du må henvende deg til dersom du ønsker å sjekke hva slags avtaler du har opprettet der.