Kommunen strammer ytterligere inn for å spare penger

Kjære innbyggere,

Kommunen står overfor en alvorlig økonomisk situasjon med betydelig merforbruk. For å unngå å komme på Robek-lista, må vi umiddelbart iverksette tiltak for å redusere driftsutgiftene.

Trafikklysmodellen: For å ytterligere redusere kostnader knyttet til overtid og innleie, innfører vi nå en Trafikklysmodell. Dette innebærer at dersom ansatte er syke, må avdelingen i utgangspunktet klare seg uten bruk av overtid og innleie i to dager. Hver sektor og avdeling vil utarbeide nærmere retningslinjer. Vi forstår at dette kan skape bekymring. Enkelte oppgaver må kanskje prioriteres annerledes, og noen tjenester kan bli midlertidig redusert.

Tiltak som allerede er iverksatt:
Ansettelseskontroll
Innleiekontroll
Overtidsstopp

Konsekvenser: Disse tiltakene vil dessverre ha negative konsekvenser for våre innbyggere, brukere og ansatte. Vi vil ikke kunne opprettholde dagens tjenestenivå, og i enkelte perioder kan vi få utfordringer med å overholde kravene til lovpålagte tjenester. Vi vil imidlertid alltid prioritere sikkerhet og nødvendig helsehjelp.

Denne situasjonen er drøftet med de hovedtillitsvalgte, som uttrykker stor bekymring. Dette er avgjørende for at vi sammen kan håndtere de vanskelige situasjonene som vil oppstå når tjenestetilbudet reduseres.

Viktigheten av samarbeid: Vi ber om forståelse og samarbeid for å gjennomføre disse nødvendige tiltakene. Uten økonomisk kontroll vil vi ikke kunne utvikle eller investere i tjenestene våre. Vi har store forventninger til at den pågående omstillingen i helsesektoren vil gjøre tjenestene mer robuste og samtidig redusere driftskostnadene. Etableringen av Fellesavdelingen i sektor Samfunn og Infrastruktur har allerede vist seg å være en god løsning for å øke leveringskapasiteten.

Vi beklager de ulempene dette måtte medføre, men vi gjør vårt ytterste for å minimere påvirkningen på våre brukere og deres pårørende. Vi setter stor pris på deres forståelse og samarbeid i denne utfordrende perioden. Dersom dere har spørsmål eller bekymringer, er dere velkomne til å kontakte oss.

Jan Magne Stensrud
Kommunedirektør