eFaktura etter 15.05.2022

Faktura - Klikk for stort bildeBilde av faktura

Bankene varsler en endring for eFaktura-avtaler gjeldende fra 15.5 2022.

Fra dette tidspunkt må eFaktura-mottakere gi en generell aksept i sin bank for fortsatt å være eFaktura-mottaker. Dette omtales som "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura", avhengig av hvilken bank eller betalingsapp man benytter. Hvis man ikke gjør denne aksepten i sin bank, så vil man etter 15.5.2022 ikke kunne motta eFaktura.

Man kan sjekke om man har gitt samtykke på dette (Ja takk til alle eller Alltid eFaktura) i egen nettbank eller Vipps, eller eventuelt kontakte banken.

Kommunen har ikke mulighet for oppslag, aktivere eller avslutte dette for våre mottakere av eFaktura.

Se for øvrig informasjon fra bankene/Nets her: www.efaktura.no/Privat

Hvis du har eFaktura i en annens navn, eller hjelper andre med betalinger:

• eFakturaer opprettet i andres navn vil avsluttes 15.05.2022. F.eks hvis du har opprettet eFaktura på bakgrunn av faktura sendt den andre parten i en husstand.
  • Hvis du hjelper andre familiemedlemmer og tidligere har opprettet eFaktura slik at du håndterer det fra din mail, må du heretter høre med banken til den du hjelper hvordan du best skal kunne fortsette å hjelpe.

I din nettbank:

Bankene har funksjonen eFaktura "Ja takk til alle" eller "Alltid eFaktura". Dersom du har denne tjenesten aktivert vil det automatisk bli opprettet eFaktura-avtale på alle regninger du betaler der avsender kan sende eFaktura. Denne tjenesten kan du skru av hvis du ikke ønsker eFaktura, men da vil du ikke få eFaktura fra noen andre leverandører heller. Dersom det er enkeltbedrifter du ikke ønsker å motta eFaktura fra kan du reservere deg i nettbanken.

I Vipps:

Vipps har også opprettet en funksjon der man har mulighet til å motta og betale regninger direkte i Vipps. Dersom du har akseptert denne løsningen så har du huket av for "Alltid Vipps eFaktura". Funksjonen kan du skru av inne fra «din profil og regninger og eFaktura» i Vipps-appen.

Skjermbilde fra Vipps:

Utsnittsbilde fra VIPPS - Klikk for stort bildeUtsnittsbilde fra VIPPS

Vi informerer om dette slik at du skal være klar over at det skjer en endring i mottak av eFaktura fra 15.05.22. Vi har vært i kontakt med kommunens bank og de henviser til at alle kunder bør ta kontakt med sin bank dersom de er i tvil om hva de har opprettet eller hvordan de skal håndtere endringen som kommer.

Tvedestrand kommunes utsending av faktura for kommunale avgifter i mai vil dermed ble berørt av endringen 15.05.22. Hvis du har hatt gammel eFaktura og ikke opprettet Ja takk til alle eller Alltid eFaktura i din bank så vil du motta faktura for kommunale avgifter på papir inntil du opprettet dette.