Hva betyr opplysning, råd og veiledning?
Alle offentlige kontorer har plikt til å veilede om sin egen virksomhet.
Hvis du trenger hjelp fra andre offentlige instanser, skal kommunen og NAV-kontoret hjelpe deg med å opprette kontakt slik at du får den hjelpen du trenger.
Det kan også være behov for at flere instanser samarbeider for å kunne gi deg best mulig hjelp. Hvis du ønsker det kan NAV øst i Agder for eksempel samarbeide med skole, oppfølgingstjeneste (OT), barnevern, barne- og ungdomspsykiatri og distriktspsykiatriske sentra (DPS).
Hvem kan få opplysning, råd og veiledning?
Du har rett til opplysning, råd og veiledning uavhengig av om du allerede er i en vanskelig livssituasjon eller om du mottar andre tjenester fra NAV øst i Agder. Du må vanligvis selv ta kontakt med NAV-kontoret ditt, da vil NAV-kontoret tilby deg en samtale om din livssituasjon.
NAV-kontoret kan også på eget initiativ gi informasjon, råd og veiledning hvis det kan bidra til å løse eller forebygge sosiale problemer.
Hvis du mottar økonomisk sosialhjelp kan opplysning, råd og veiledning bidra til å støtte opp under mulighetene dine til å klare deg selv.
Taushetsplikt
Alle som jobber i NAV øst i Agder har taushetsplikt. Du kan be om at en rådgivningssamtale blir gjennomført på et skjermet sted.