Se hva NAV Kunnskapsbanken skriver om velferdsteknologi, og om hvem som har ansvar for hva.
Se også linkene øverst i den samme artikkelen, om ulike temaer som Bolig og bygninger, Hørsel, Kognisjon, Syn, og Teknologi.
Det er den enkelte innbyggers ansvar å finne gode løsninger for ulike livsfaser og problemstillinger, men kommunen gir gjerne råd og veiledning innen velferdsteknologi og andre hjelpemidler. Vi kan bidra til å finne de beste produktene til den enkelte brukers behov.
Tvedestrand kommune har fysioterapeuter, ergoterapeuter, ansatte i hjemmetjeneste og institusjon, og andre teknologirådgivere som kan veilede om bruk og anskaffelse av velferdsteknologi, og eventuelt bistå med å søke. Se kontaktinfo nederst.
Samarbeidsavtale med pårørende om disponering og bruk av lokaliseringsteknologi. (PDF, 426 kB)
Kommunen kan levere følgende løsninger:
Vi bistår også med søknader til NAV/hjelpemiddelsentralen, og vi kan gi råd om diverse produkttyper som innbyggerne selv kan anskaffe, eksempelvis:
- mobiltelefon med ulike varslingsløsninger (alarmknapp, GPS mm.)
- videosamtale for pårørende (nettbrett, mobil eller Komp)
- robotstøvsugere
- bruk av høreapparater
- komfyrvern med mer
Se også informasjon fra kommunen om hjelpemidler.
Under finner du artiklene som det er referert til i artikkelen over: